Jamie Hayon munkáiból a holland Groninger Museumban nyílt retrospektív tárlat, ami pont olyan, amilyennek lennie kell. Hidegháborús esztétika, édeskés sci-fi, bútorszobrok, mintha Karim Rashid és a Studio Job együtt aludtak volna.

Hayon az elmúlt 10 év formatervezésének fontos szereplője, és annak ellenére, hogy számos gesztusa máshonnan is ismerős lehet, mégis sikerült olyan életművet építenie, ami miatt ezektől távol lehet kezelni.

Ezt feltehetőleg a porcelán iránti gyermeki érdeklődésének köszönheti. Hayon óta ugyanis másképp tekintünk a porcelán nippekre, nincs az a csókos fiúka, ami ugyanazt jelentené, mint őelőtte. Ráadásul olyan gyáraknál adott el ötleteket, mint az 1950-es években alapított spanyol luxusporcelán cég, a Lladro. Kedvencünk a szintén náluk bemutatkozó Metropolis széria, az arab motívumokkal gazdagon díszített piperevároska, art deco épületdobozkák, és tükrök fésülködéshez.    

A tárlaton Hayon elég sok szerzői darabjai is bemutatkozik, a metállila hotdog például a feleségével, Nienke Klunderrel közösen alkotott, amerikai tömegkultúrát cikiző kollekciójának darabja, gondosan redőződő bőrkével, ha valami, akkoz ez kézműves termék. 

Hayonnak egyébként nem újszerű élmény a múzeumi szerepeltetés, karrierje a londoni David Gill galériában indult, de viszafele is működik a dolog, mert csinált már kiállítóteret egy tokiói Camper üzletből, és több étterembelsőből.

Képek: Groninger Museum