Még csak ébredezünk a téli álomból, de a divat legalább fél évvel előttünk jár - ma mutatkozik be a USE következő őszi-téli kollekciója. A sportos, fiús, meglepetésekkel teli sorozattal a tervezők visszakacsintanak arra a generációra, amelyhez a kezdetek kezdetén szóltak. A kollekció legizgalmasabb darabjai a Das Modellen láthatóak először.

A képre kattintva galéria nyílik!

A USE évek óta megbízható színvonalon pörög, decens vonalak, finom szabászati játékok, jólneveltre szelidített gegek jellemzik az elmúlt évek kollekcióit. Soha nem untattak halálra - meglepetések minden szezonban pukkantak, mint például a tavalyi fura kalapok, és az évről évre felbukkanó estélyi remekművek. De ehhez képest a mostani kollekció tüzijáték - mintha a tervezők egy egész télre bezárkóztak volna a műhelybe. 

A képre kattintva galéria nyílik!

Az ötletek mennyisége tényleg elképesztő, de az eredmény mégsem széttartó. A tervezők elmondása szerint a munka kezdetén a metafizikus festészet volt a legerősebb inspiráció, de elnézve a darabokat, ennél jóval sokrétűbb a kollekció. A metafizikus festészet antik ideálok mozdulatlanságát, a geometriai törvények örökérvényűségét ötvözi misztikus képzetekkel. Legjelentősebb képviselői a szorongással teli, építészeti csendéleteiről ismert Giorgio De Chirico és az álomszerű kollázsok művésze, a kései Carlo Carrà. 

Kattintásra még több kép nyílik a kollekcióról

A kollázs mint gondolkodásmód nagyon is megjelenik a kollekcióban, elsősorban erős anyagtársításokban jelentkezik. Az építészeti elemek szintén főszerepet kapnak, és a chiricói fény-árnyék törések is visszaköszönnek, de elmozdulnak ettől a statikus ideáltól. A fotózáshoz jó döntés volt Móró Mátét választani, sikerült neki a kollekciót mozgásba lendítő ellentétek bemutatása. 

Katt a képre!

A chiricói statikusság helyett itt sokkal izgalmasabb életet élnek a fények - körbetáncolják a szoborszerűen plasztikus USE-sziluetteket. Futurisztikus megoldások, sci-fi elemek segítenek abban, hogy a fény ezer arcát megmutassák, ami alapvető téli élményünk. Amikor egy-egy napsugár jelenti az életet, jobban látjuk ezeket az árnyalatnyi finomságokat. 

Rögtön a nyitódarab, egy fémszálakkal átszőtt anyagból készült kabát és a fiús szabású mellény igazolja ezt: az éles, jéghideg téli fény egyik legszebb metaforája. 

Kattintásra még több kép!

Tompább, puhább fényhatást jelenítenek meg a printelt, velúrszerű pettyekkel borított darabok, míg a könnyű, szőrme hatású anyag valamivel nagyvonalúbban szórja a fényt. Mintha felaprított magnószalagokat rendeztek volna a kötőgépbe - a kollekció egyik legszellemesebb anyaga, de nem tett volna jót neki, ha túlhasználják, ennyi pont elég belőle. 

A fotóra kattintva még több látható a kollekcióból!

Követeli a figyelmet az alvadt vér-színű vinil, amitől nem kell megijedni, soha nem érintkezik közvetlenül a bőrünkkel - a kétezres évek sztárját, a búvárruha anyagot hívja segítségül mint alátét. A bordó fényről nem tudunk nem a vámpírfétisre gondolni, de ez az utalás nem bántóan konkrét. Klasszikus USE-dramaturgia az ellentétek kiélezése, szép megoldás a kollekció legbarátságosabb, legpuhábbnak tűnő anyagát összeereszteni a vérvinillel.

Klikkelt a képre!

A vinil felületek már-már rájátszanak a síkszerűségükre, de a kollekció felbontja a kétdimenziót. A printelt anyagokat általában optikai játszótérként használják a tervezők, itt sincs ez másképp, és szerencsére nem válik öncélúvá, megtalálja a helyét ebben az univerzumban. A hirtelen síkváltások nem csak a nyomott mintákban jelennek meg, az egész kollekciót végigkísértik. 

Kattintásra galéria nyílik!

A kollekció nem kilép, hanem kirobban a térbe. Érdekes megfigyelni a többszörösen nyomott háromszög printek viselkedését, ugyanis relief-szerű hatást értek el vele a tervezők. A háromszögek által mozgatott rácsháló teljesen átrendezi a ruha szabását, a törések önálló életre kelnek. 

Kattints a képre!

A kollekció építészeti csúcspontja egyszerre idézi a skandináv kötött pulóvereket és az arab építészet aprólékos ornamentikáját. Az összefont bőrelemek okosan kapaszkodnak a ruha szabásába - technikai bravúr, amiben kívülről nem látszik semmi erőlködés. 

Kattintásra galéria nyílik!

A legszebb építészeti megoldás mégis egy jóval egyszerűbb gesztus. Amikor a cipzárt hídként használják, a ruha alsó és felső részét kapcsolják össze vele, olyan hatást érnek el, mint amikor karcsú oszlopok tartanak egy óriás betonstruktúrát - és ez a könnyedség lenyűgöző. A cipzár ráadásul vízzáró, azaz nem látszódnak a fogacskái - a techno anyaghasználat egyik legszebb példája a kollekcióban. 

Kattints a techno anyaghasználat egyik legszebb példájára!

Az okos textilek a sportruhákon keresztül szivárogtak a divatba, és nem meglepő, hogy most ekkora szerepet kaptak. A reflektált sportosság az egyik legfrissebb vonása ennek a kollekciónak, és végig sikerült szépen egyensúlyban tartani, talán csak egyetlen helyen mentek picit messzire, egyetlen nadrágot láttam, ahol soknak érzem a tréninghatást. Mivel a sportosság az év egyik legerősebb trendje, nem meglepő, hogy ugyanazt a filc baseball sapkát látjuk Stella McCartneynál is, mint a USE kollekciójában, de bizonyára csak véletlen egybeesésről van szó. 

Fotó: Móró Máté

Kreatív kooperáció: Gyenge Nóra

Külön köszönet: Illés Richard

Smink: Titkos Bernadett

Haj: Károlyi Márk @ Hairclub

Modell: Franciska @ ICON Model Management